vrijdag 5 november 2010

Waarom je niet alles moet willen weten.

ingezonden brief van een inwoner van de Tegenwoordige Staat van Erik - Vlakbij waar ik woon ligt een oud schansje, tenminste, dat dacht ik altijd. Nou dacht ik zonet: laat ik 't Poepenhemeltje (zo heet die schans) eens in 't zonnetje zetten via dit staatsorgaan. Dus eerst maar 's wat goegelen naar info die ik misschien anders zou vergeten.

Kom ik ineens dit berichtje tegen. Een maand oud, maar aan mij voorbijgegaan, 't Poepenhemeltje zou nu officiëel geen schans zijn. Dat er twijfels waren bij het verhaal wist ik, maar een mooi verhaal moet je niet willen ontkrachten.
Eén troostende gedachte blijft: ook bij dit rapport kunnen weer twijfels worden gezet, dus voorlopig is 't voor mij nog een schans. Dat de tent van Bommen Berend er gestaan zou hebben, heb ik toch altijd al met een korreltje zout genomen, maar dat 't een schansje was uit zijn veldtocht tegen Groningen in 1672 vond ik al mooi genoeg.

Nooit van Bommen Berend gehoord? Schaam je, dit is de man die de uiteindelijke oostgrens van Nederland bepaald heeft, of tenminste de oostgrens tussen Rijn en Waddenzee. Zonder hem was Nederland misschien wel een stuk groter geweest.

Er zijn mensen die beweren dat Berend Botje eigenlijk Bommen Berend is, en Berend Botje ken je toch wel?

Het Poepenhemeltje gezien vanaf het Deurzerdiep


In het Poepenhemeltje



Uitzicht vanuit het Poepenhemeltje



Een andere troost is dat er nu werd gevraagd om het informatiebord te verwijderen. Dat bord was mij ook al lang een doorn in 't oog, niet vanwege de beschrijving van 't Poepenhemeltje zelf, maar vanwege de domme fout over de naam Poepenhemeltje.

Op het bord staat namelijk dat 'poep' slaat op de katholieke duitsers (papen). Als je iets niet weet kun je twee dingen doen: je zoekt het even op, bijvoorbeeld in een woordenboek (slim) of je zuigt iets uit je duim (dom). Poep is natuurlijk gewoon het scheldwoord voor duitser dat in het woordenboek staat en dat een verbastering is van het duitse 'Bube'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten