vrijdag 29 oktober 2010

Ambassadeur maakt diskussie los

mededeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken - GeenCommentaar (Nederland) - Op de nederlandse site GeenCommentaar vinden vaak interessante diskussies plaats die ook door de Tegenwoordige Staat van Erik vaak met interesse gevolgd worden. De laatste tijd werden diskussies hier vaak gekaapt door een aantal reageerders die de diskussie steeds weer naar dezelfde onderwerpen stuurden, hoewel ze dan ook over die onderwerpen weinig zinnigs te melden hadden.
Onze ambassadeur bij GeenCommentaar heeft daarom een artikel geschreven met de vraag hoe hiermee om te gaan. Omdat dit een thema is dat men ook op andere internetfora tegenkomt en dus ook voor anderen interessant kan zijn, heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken besloten het stuk ook langs deze weg te verspreiden.
Het originele stuk en de eruit voortvloeiende diskussie kan men vinden door hier te klikken.


GeenStijl of GeenCommentaar?

In een diskussie naar aanleiding van een artikel op GeenCommentaar zei iemand in een reaktie:
Vraag me af wat er met GC* gebeurt. Zelfs het links benoemen van ingenomen standpunten was ooit al kwalijk. Nu hebben we [namen van twee reageerders die zich gedragen zoals hierboven in de inleiding beschreven -noot van het Ministerie van Buitenlandse Zaken] die hier volop de ruimte krijgen. De sukkeltjes van iedere klas. Zou een intelligent tegengeluid hier dezelfde ruimte krijgen?”
Terwijl ik met mijn reaktie daarop bezig was, vroeg ik me af of dit niet op zichzelf een gedachtenwisseling waardig zou zijn. Daarom heb ik mijn reakties maar omgewerkt tot een opiniestukje.
Die tegengeluiden zijn namelijk ‘t probleem niet, d’r zijn altijd wel weer andere sukkels (zoals ik) die dat soort onzin niet onweersproken kunnen laten. Hoewel ik ‘t ondertussen wel een beetje moe begin te worden.

Wat er jammer aan is, is dat iedere diskussie waar ze zich in mengen zo snel off-topic raakt en daarna steeds weer over dezelfde dingen gaat. En dat is vooral jammer omdat daardoor de on-topic diskussie ondersneeuwt. En ik waardeer juist ook de artikelen en diskussies over zaken waar ik zelf weinig van weet.

Dat lijkt me ook de bedoeling van sites als GeenCommentaar, dat je kunt meepraten waar je denkt iets te kunnen bijdragen, daarbij ook ‘t risiko lopend je mening te moeten bijstellen, en tegelijkertijd ook gaat nadenken over zaken die aan je aandacht zijn ontsnapt of waarvan je zelf niet zoveel verstand hebt, zonder dat je aan die diskussies meer bijdraagt dan een enkele vraag, opmerking of kwinkslag -of zelfs niets.
Zolang de diskussie on-topic blijft, kan een tegengeluid ervoor zorgen dat je echt aan ‘t denken wordt gezet en je als deelnemer aan of als volger van de diskussie tot nieuwe of scherpere inzichten komt. Ik ben hier natuurlijk een relatieve nieuwkomer, dus ik kan moeilijk beoordelen hoe ‘links’ GC ooit was, maar de aanwezigheid van bepaalde ‘rechtse’ reageerders kan ik vaak erg waarderen, hoezeer ik ‘t bijna net zo vaak met ze oneens ben, niet zelden hartsgrondig.

Helaas moet ik zeggen dat reageerders als LK en LikoedNL diskussies al snel naar een niveau trekken waarop ik ook kan meepraten. Eigenlijk zou ik niet eens mogen klagen.

Ik zei dat ik ‘t zo jammer vind dat diskussies zo snel off-topic raken, terwijl ik daar dan zelf natuurlijk volkomen in mee ga. Dat is een lastige kwestie: of je houdt de diskussie on-topic en gaat er dus niet op in, of je gaat er wel op in en leidt zo de diskussie mee off-topic. Waarbij ik ‘t zelf niet zo erg vind als ‘t in de loop van de diskussie een beetje off-topic raakt (en dat beetje is voor mij best ruim), maar dat beetje is hier niet echt ‘t geval.
Het vervelende is dat als je niet reageert op dit soort insinuaties en halve of verdraaide waarheden, ‘t wel weer ergens gezegd is en onweersproken blijft. En ik ben dan altijd toch bang dat dat voor sommige mensen betekent:”Zie je wel, daar hebben ze niet van terug!”
Dat maakt ‘t voor mij een morele afweging om al dan niet te reageren waar ik onzin ontwaar.
In een tijd waarin een politikus met paranoïde denkbeelden over bijna een miljoen mede-burgers zo’n anderhalf miljoen stemmen krijgt, denk ik dat je dit soort geluiden moet weerleggen waar ze opduiken.
Evengoed vind ik ‘t jammer dat ‘t diskussies over andere onderwerpen verlamt.

Ik zou ‘t fijn vinden wat feedback te krijgen over hoe met dit soort diskussie-kapingen om te gaan.


* GC is de aldaar gebruikelijke afkorting voor GeenCommentaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten